Paul Bracq blev født i 1933 i Bordeaux, den franske vinfremstillingshovedstad i det sydvestlige Frankrig. Efter gymnasiet og efter råd fra Pierre Saoutchik (grundlægger af det berømte designhus Saoutchik), en af ​​hans forældres ven, gik Paul for at studere Mekanik på den berømte skole "les Arts et Métiers" i Paris. Han kunne imidlertid ikke lide disse studier, så han sluttede sig til en anden prestigefyldt kunst- og designskole, "l'Ecole Boulle", kendt for sin avancerede møbelproduktion. Hans lærere lod ham lave modeller af biler i stedet for at fremstille møbler som de andre studerende. I 1952 vandt Paul førsteprisen i træsnidering på den skole. Parallelt til at øge sin viden om bilsignering deltog han parallelt i en bilpanel for at slå skole på "Chambre Syndicale de la Carrosserie".

I 1952 viste det prestigefyldte magasin "l'Automobile", der jævnligt indeholder artikel om bildesign, to af Pauls tegninger. Gennem magasinet blev han rekrutteret af bildesigner Philippe Charbonneaux (der skabte designs til Delahaye). Fra 1953 til 1955, under den etablerede designers fløj, arbejdede Paul på forskellige projekter, såsom en 1/10-skala-model af en Pathé Marconi-filmbil. Han deltog også i forskellige bodywork-projekter baseret på Packard, Pegaso, Salmson ...

I oktober 1954 blev Paul indkaldt til at udføre sin franske obligatoriske militærtjeneste i det besatte Tyskland, der vil vare i 3 år. Takket være hans tidligere arbejdserfaring blev han tildelt garage i Luftforsvarets hovedkvarter, der havde masser af smukke tyske biler. Efter at have kørt en Mercedes 300 Adenauer til vedligeholdelsesafdelingen for Mercedes Benz i Stuttgart, benyttede Paul lejligheden til at gå til brandets presseafdeling for at bede om racerplakater og deponere nogle af hans tegninger. Han indså, mens han arbejdede for Charbonneaux, at den franske bilindustri med den langsomme død af sine berømte designhuse var i tilbagegang, mens et firma som Mercedes hurtigt formåede at genoprette forbindelse med sin store tradition for bilbygning. Otte dage senere blev han indkaldt til at møde Karl Wilfert, daværende designchef hos Mercedes, der tilbød at ansætte ham ved afslutningen af ​​sin militante tjeneste. Forestil dig den unge soldats glæde, og føl dig desto stærkere, at han var den første franskmand, der blev ansat af det prestigefyldte tyske brand. Desværre tvang udbruddet af den algeriske krig Paul til at bære uniformen i yderligere atten måneder. Men Karl Wilfert brød ikke kontrakten og ansat ham i 1957. Samme år mødte Paul sin kone Alice.

Da han vendte tilbage til Sindelfingen i 1957, sluttede Paul Bracq sig til Advanced Style-enheden i Mercedes, et lille team sammensat hovedsageligt af Karl Wilfert, testchef, Friedrich Geiger, en ingeniør og ham selv. Denne celle fødte 300 SL og skabte generation af sedaner W 111 og 112 med finner. Symbiosen mellem forskning, stil og testning gav dette team en bemærkelsesværdig sammenhæng og effektivitet. Til modelleringsarbejdet blev teknikken for gips, tungt og sprødt materiale forladt hurtigt til fordel for harpiks. Således kunne der fremstilles modeller med åbningsdøre, og hvor det er muligt at sidde. Paul Bracq husker: "Vi malede modellerne i skinnende sort, og under neonrørene gjorde det muligt at foretage en visuel kontrol af lyslinjerne på kassen." Den skinnende sorte afslører den mindste mangel ved modellering. Modellerne blev sat tilbage på håndværket hundrede gange, og i seks måneder stansede og spinde vi ... Mærkets bilkroppe afledte deres kvalitet fra dette strenge arbejde, der blev udført på modellerne, arket virkede tykkere og malingen var dybere, tykkelsen var en illusion, der kom fra udformningskunsten, og kromarbejdet var også meget sofistikeret. For eksempel på siden af ​​bilen havde vi fra ti til femten sektioner til at vælge den, der bedst ville tage lyset. Kromens kunst er at optimere den del, der reflekterer lyset i forhold til den, uklar, der er orienteret mod jorden. "Pauls første job var at tegne de trekantede baglygter på W110 190 sedan. Blandt de seriekøretøjer, han aktivt deltog i, var designet af to klassiske biler:

Med 230 SL Pagoden i 1963 skabte Paul Bracq sit første mesterværk. En subtil blanding af klassisisme og avantgarde, trækker bilen sin enestående ud fra den store finesse af sine linjer, ledsaget af en stærk udvikling af pavillonen og den store glasoverflade. I dette var det tredive år tredive år foran og annoncerede dagens biler. Lysstyrke og gennemsigtighed var blandt de grundlæggende principper for kunsten Paul Bracq: "I en bil kunne jeg altid godt lide at se tydeligt for at kommunikere bedre med miljøet. For at øge den glaserede overflade sænkede jeg kropslinjen, og resultatet blev et mere sikkert bil. For mig er den ideelle cockpit helikopterkabinen. " Ideen om taget i form af pagode hører til B la Baréni, manden med de 2.500 patenter, der ledede projektkontoret i Mercedes.